Target reached

Nieuwe reddingboot "Jaap Pronk"

Raised

251,100
100% reached of total of €250,000
  • €201,100 Donors
  • €50,000 Nh1816

Toen het surfdrama zich vorig jaar op Scheveningen afspeelde, bleek hoe sterk en onvoorspelbaar de zee kan zijn. Onder zeer gevaarlijke omstandigheden trotseerden de Scheveningse redders de woeste zee met hun zes meter kleine, eenmotorige reddingboot Beluga. Bedolven onder vier meter hoge golven dachten de redders meermalen: “We kapseizen!” Tussen die golven, op een paar meter van de betonblokken van het havenhoofd, wisten zij met de Beluga de enige overlevende te redden.

De Beluga is inmiddels 30 jaar oud en moet worden vervangen. Het surfdrama heeft aangetoond dat een kleine, eenmotorige reddingboot eigenlijk te kwetsbaar is voor het werken in een zware branding, dichtbij het havenhoofd. Vandaar dat de KNRM heeft besloten de Beluga te vervangen door een groter type RIB. Deze beoogde klasse is anderhalve meter langer dan de Beluga en tweemotorig. Die twee motoren geven de reddingboot niet alleen meer power, maar bieden ook extra veiligheid. Een investering dus in onze redders.

Helemaal bijzonder is het feit dat de nieuwe reddingboot vernoemd zal worden naar Jaap Pronk, de vorig jaar overleden iconische reddingbootschipper uit Scheveningen. Jaap was tevens de vader van Hugo Pronk, de huidige schipper van KNRM Scheveningen.

Wilt u bijdragen aan de veiligheid van onze redders? Of een eerbetoon brengen aan Jaap Pronk, aan wie de KNRM zo veel dank verschuldigd is?

Doe dan op deze pagina een financiële bijdrage. De eerste € 50.000,- aan donaties is verdubbeld door Goede Doelen Stichting Nh1816.


View all

Succesvolle kantelproef nieuwe reddingboot

22-10-2023 | 16:58 Hour
De afgelopen periode is hard gewerkt aan de ontwikkeling van onze nieuwe reddingboot. Vanaf de allereerste tekeningen op papier is nu een eerste type gereed, waarvan onlangs de zelfrichtende capaciteit getest is in Harderwijk. De reddingboot valt in de reddingbootklasse Chaterina D en is gebouwd door Palfinger Marine. Door de succesvolle test kan de volgende stap in de ontwikkeling van onze reddingboot worden gezet. Op KNRM reddingstation Scheveningen zal de kleinere reddingboot Beluga komend jaar worden vervangen door dit nieuwe type reddingboot. De Chaterina D klasse is een 7,5 meter lange reddingboot met een aluminium romp en twee buitenboordmotoren van 115 pk elk. De nieuwe reddingboot is met input van diverse vrijwilligers tot stand gekomen. Alle reddingboten van de KNRM worden zo ontworpen en gebouwd dat zij onder alle weersomstandigheden inzetbaar zijn. Door het zelfrichtende vermogen van de reddingboot kan deze na kapseizen weer in de normale positie terugkomen. Om het zelfrichtende vermogen te testen, wordt een stabiliteitstest, ook wel kantelproef, bij iedere nieuwe boot gedaan. Zo ook voor de Chaterina D klasse. Aansluitend aan de test werden samen met de aanwezige vrijwilligers de tube-accenten bepaald. Oftewel, de plekken waar onder andere de posities van de handvatten, grijplijnen en werplijnen moeten komen. Door de positieve uitslag kan nu de volgende stap in de ontwikkeling van de nieuwe reddingboot worden gezet. Dat betekent dat de reddingboot de komende tijd zal worden getest op verschillende KNRM reddingstations, waaronder op Scheveningen. Wanneer ook hier de resultaten positief zijn, zullen de reddingboten vanaf volgend jaar worden gebouwd voor de verschillende stations. Op Scheveningen zal de reddingboot de naam “Jaap Pronk” gaan dragen, de iconische oud-schipper van KNRM Scheveningen. Kijk voor meer informatie op de website van de KNRM.